Motivasjon til tørrtrening

 

Klikkpatroner laget av tomhylser og kuler, uten tennhette og krutt.

Klikkpatroner laget av tomhylser og kuler, uten tennhette og krutt.

Det kan tidvis være vanskelig å finne motivasjon til tørrtrening. Vi i Hitfactor ønsker å hjelpe dere skyttere til å utvikle dere videre, og prøve å motivere dere til å trene.

En veldig effektiv treningsmetode er tørrtrening, der man kan ta de grunnleggende kunnskapene som for eksempel trekk og magasinskift, og få mange repetisjoner uten at det koster penger i ammunisjon. På en tørrtreningsøkt med fokus på trekk, vil man iløpet av ett intensivt kvarter få opptil 100 trekk og tørrklikk, avhengig av PAR-tiden.

PAR-tid betyr den tiden man har til rådighet, mellom start-pip samt stopp-pip. Dette kan stilles inn enkelt på de aller fleste timere. Les denne artikkelen for mer informasjon rundt hva tørrtrening faktisk er, samt gode tips til benchmark-tider..

Tørrtreningsfilmer

Vi i Hitfactor har også laget noen filmer for å øke motivasjonen til tørrtrening. Vi finner disse veldig motiverende selv, og bruker disse daglig. Fordelen vi syntes filmene gir over statiske skiver, er at man får skiver som forsvinner ved slutten på PAR-tid. Da er det lettere å ikke «lure» seg selv mtp at man f.eks har et 1.2 sek trekk fremfor et 1.0, om det er 1.0 sek som er måltiden.

Filmene finner du her på YouTube-kanalen vår

Alle filmene inneholder flere gjennomføringer, men lag gjerne din egen spilleliste om du ønsker dette.

Hva kan jeg bruke filmene til?

Youtube

Tørrtreningsfilmer på Youtube, på tv oppsatt på laderom

Noen tips til bruk av filmene: (klikkbare lenker)

0.8 sek partid –  brukes stortsett til trening av trekk og førsteskudd. Hvis ditt mål er 1 sek trekk skarpt, kan 0.8 sek brukes til tørrtrening. Fokuser gjerne kun på siktene, og bare det å få våpenet opp og klart. Legg gjerne fingeren på avtrekket, men i starten kan du fokusere på alt unntatt avtrekk. Når du da er stabil på 0.8 sek, kan du gradvis jobbe med å introdusere avtrekk.

1.0 sek partid – Brukes stortsett til trening av trekk og førsteskudd, samme som 0.8 sek. Her kan du også ta med avtrekk, men om du er langt unna, kan du heller starte med 1.5sek partid.
Bruk gjerne 1.0 sek partid til magasinbytte. Start med våpen siktende på skiva under «standby», ved pip aktiverer du magasinutløser, og lader våpenet med nytt magasin innen 1.0 sek PAR-tid.

1.5 sek partid – Brukes som første steg til trening av trekk og førsteskudd ned mot benchmark på 1 sekund.
En annen øvelse vi finner svært utfordrende med 1.5 sek partid er: startposition gun unloaded and holstered. Bruk magasiner med dummypatroner. Ved pip, trekk og lad våpen. Klikk innen 1.5 sek. Poenget med dummypatronene er at du får bekreftet om faktisk får ladet våpenet. Det er lett å begynne å jukse på kamring av skudd, og med klikkpatroner får du verifisert at du drar nok i sleiden.

Video som illustrerer dette:
JoakimGR på YouTube

2 sek partid – Har flere bruksområder, men kan for eksempel brukes til trekk fra bord med tomt våpen, eller trekk fra hylster med tomt våpen.
Det er ofte en stor fordel å dele opp treningen, slik at man får jobbet seg gradvis nedover til benchmark-tidene.

Oppsummering

Dette er bare noen tips til hva du kan bruke disse videoene til. Fortell oss gjerne om dine egne tips.
Disse videoene er laget både med innspill fra våre lesere, samt at vi har sett behov for forbedring av de første versjonene.

Har du behov for andre tider, eller har forslag til hva vi kan lage, så er vi her for deg – og vi har mulighet til å lage hva dere ønsker.

Lykke til med treningen, og husk – 15 min om dagen, så er gullet innen rekkevidde!

Posted in Nybegynnere, Tørrtrening, Trening and tagged , .

Joakim

Joakim er en av initiativtakerne til Hitfactor, og startet Hitfactor i 2014.
Joakim har skutt IPSC siden 2013, og holder seg normalt sett i Production-divisjonen.
Han liker også å hjelpe nye skyttere, så har du noen spørsmål, kontakt han gjerne om det er på banen, facebook eller epost.